The eyes are useless when the mind is blind

Siedząc ostatnio na przystanku i oczekując na autobus, zauważyłam pewnego człowieka. Człowieka, który paradoksalnie otworzył mi oczy na pewne kwestie i problemy. Każdego dnia, na ulicy albo w sklepie, mijamy setki nieznanych nam twarzy. To spotkanie było jednak inne, wyjątkowe - zupełnie jak osoba, którą spostrzegłam. Wyobraźcie sobie kogoś, kto porusza się powolnym, niepewnym krokiem, a w dłoni trzyma specjalny, biały przedmiot, który pomaga mu stworzyć obraz świata. Niewidomy. Jaki jest jego świat? Czy tak, jak sądzi większość, pozbawiony kolorów, pusty? Ciemny, a może biały, jak śnieg? Myślę, że próbując go sobie wyobrazić, widzimy najczęściej niczym niewypełnioną przestrzeń, mroczną, smutną, a często nawet i straszną. Ale jak jest naprawdę? Nie wiem, jednak to, co zobaczyłam dało mi sporo do myślenia i spojrzałam na wszystko z nieco innej strony.


Świat niewidomego to swego rodzaju kartka. Czysta kartka, którą zapełnia on swoimi wyobrażeniami o tym, co się dookoła niego dzieje. Gdy na swojej drodze spotyka miłych, przyjaznych i chętnych do pomocy ludzi, którzy przedstawiają mu świat, jako bezpieczne i piękne miejsce, maluje na niej to przy pomocy swojej kredki, jaką jest wyobraźnia i z pewnością tworzy w ten oto sposób wyjątkowe i niepowtarzalne dzieło, chociaż nie potrafimy jasno zdefiniować jak ono wygląda, ani co się na nim konkretnie znajduje. Tylko czy wśród tylu krzywd, które mają miejsce, wśród zła i przemocy, da się czuć bezpiecznie? Czy otoczenie, które nieustannie niszczone jest przez człowieka, może być miejscem przyjaznym? Czy ludzie, którzy często zapatrzeni w siebie i swoje własne problemy, zapominają o najbliższych, są w stanie przedstawić świat w pozytywnym świetle? Czy gdyby niewidomy miał możliwość zobaczenia tego, jak 'wygląda' nasza codzienność, byłby szczęśliwy? A może ten widok sprawiłby, że poczułby się on zawiedziony i samotny?




To my tworzymy świat. My decydujemy o tym, jak on wygląda i jakie wartości odgrywają największą rolę. Nasza postawa, postawa każdej pojedynczej osoby ma wpływ na jego obraz. Wszyscy trzymamy w dłoniach swoje kredki, wszyscy dorysowujemy z każdym dniem coś nowego, nawet pozornie nic nieznaczące linie, które jednak składają się na to, co nas otacza. Stwórzmy miejsce, które będzie przyjazne, bezpieczne i piękne, takie, w którym można czuć się po prostu dobrze.  

Ty także jesteś właścicielem kredki, od Ciebie zależy, co nią narysujesz.

47 komentarzy:

  1. Świetny post. Dałaś mi nim dużo do myślenia :)

    duo-jessie.blogspot.com <-- KLIK

    OdpowiedzUsuń
  2. Widzenie niewidomych to wyobraźnia. Osoby widzące mają do dyspozycji jeszcze oczy. Ale czy to znaczy, że mają szczęście, że widzą? W świecie jest tyle okropieństw, które chcielibyśmy wymazać z pamięci.

    http://l-jak-lidia-blog.blogspot.com/
    Byłoby miło, gdybyś, jeśli ci się spodoba, skomentowała, albo zaobserwowała :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ojejku <3 mi ten post otworzył oczy <3 wspaniały <3 wspaniała historia <3
    śliczne masz włosy <3
    pozdrawiam ceplutko :3
    weeri-weri.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie czytałam lepszych refleksji. :) Dałaś mi do myślenia. Ja gdybym miała wyobrazić sobie osobę niewidomą, to wyobraziłabym sobie mroczne pole widzenia. Może z czasem ta osoba sie przyzwyczaja, jednak ja chyba zawsze bym była przygnębiona ciemnością, będąc niewidomą. A co ty byś myślała gdybyś to ty była niewidoma? Zapytam tak z ciekawości, chodź ujęcie tego co tu napisałaś i tak jest prześwietne.
    Mój Blog - klik!

    OdpowiedzUsuń
  5. Mnie też po takich sytuacjach, nachodzi wiele refleksji...
    Świetny post, naprawdę! :)
    Pozdrawiam,
    http://nada--blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam tak samo.. Już zaczęłam patrzeć inaczej na świat, dzięki kilku nie miłym sytuacjom...

    Może obserwacja za obserwacje ? Ja już zaobserowałam,liczę na rewanż.
    reliablemargaret.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny wpis, taki życiowy Ja bardzo często widuję niewidomych, np. w pociągach, i zastanawiam się jak oni postrzegają świat, jak wyobrażają sobie kolory .. Ale z drugiej strony to jest w nich coś wyjątkowego - kochają i cenią ludzi bez względu na ich wygląd ;)
    Zapraszam ponownie do mnie :) dddominika.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. piekne masz wlosy, poza tym staram sie byc dobra dla swiata bo on moze mi to w kazdej chwili wynagrodzic gdy bede potrzebowac pomocy :)
    klaudiett.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Amazing! Great post and very nice blog!
    I'm following your blog. Can you follow me back, please? Thank you so much! :)
    Bisous,
    www.pequenomuffin.com.br

    OdpowiedzUsuń
  10. piękne włosy :)
    zapraszam na haul :)
    kosmetycznadama.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten post dał mi dużo do myślenia. To jak postrzegamy świat zależy tylko od nas ;)
    Przy okazji robisz bardzo ładne zdjęcia i podoba mi się u ciebie-obserwuję :*

    amelia-bloog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. piękne włoski ;)
    śliczny design ;3
    Może wspólna obserwacja? Zapraszam :)
    MÓJ BLOG - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  13. Jejku, genialny post! Już dawno, na żadnym blogu nie spotkałyśmy tak świetnie napisanej notki ! :)
    Śliczne masz włosy <3
    Obserwujemy!
    Pozdrawiamy http://rainbow--fashion.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspaniałe przemyślenia. Czasami zastanawiam się jak wygląda świat niewidomej osoby. Trudno mi jest to sobie wyobrazić ponieważ nigdy nie miałam styczności z kimś takim.

    http://take-a-pencil-and-draw-a-f1.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Cudowny post, bardzo ładnie opisałaś swoje przemyślenia.
    Z chęcią obserwuję ;)

    http://poza-zasadami.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Idealnie napisane! To my tworzymy świat dla samego siebie, nikt inny nie ma do niego wstępu :)
    Obserwuję ♥
    meryy-blog.blogspot.com - KLIK♥

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo dobrze to napisałaś :)
    Piękne zdjęcia :)

    http://tina-y-wera.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. przepiękne włosy ;)
    zaobserwowałam i zapraszam do siebie ;)
    http://lilajanowska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ładnie to napisałaś i zgadzam się z tą kwestią :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Cudowny blog, cudowny desing i mega mega włosy \, zakochałam się w nich :)
    http://ancia-anka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. woow... tak pięknie napisanego postu chyba jeszcze nie czytałam..cudo *,*
    aa i masz piękne włosy^^
    zapraszam ♥
    http://madeline-girl.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. śliczne włosy :) i zdanie na koniec daje do myślenia :)

    nowy wpis http://izey-izabella.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Fajny post . masz śliczne włosy ;) Zapraszam do nas http://malinka-y-truskawka.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo przemyślany post. Rewelacyjny blog ;)
    Pozdrawiam

    http://totalniementalna.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Napisałaś to naprawdę świetnie! Masz talent do pisania :)
    Obserwuje

    www.fotoinigi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. Naprawdę napisałaś to tak super, masz prawdziwy talent :)

    22-ffashion.blogspot.com - klik :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Czasmi nie warto czegoś widzieć. Na ten temat mogłaby się rozwinąć bardzo długa konwersacja. Może my widzimy, ale czy to lepiej? Że patrzyny na te wszystkie okropieństwa, które inni wyprawiają? Może lepiej być nie widomy?

    kajoooja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń


  28. http://missstyle21.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  29. Kocham ostatnie słowa tego posta. Czytając zastanawiałam się i wydaje mi się, że masz stuprocentową rację.

    zapraszam do mnie-klik

    OdpowiedzUsuń
  30. Czasami warto przestać myśleć o problemach i chociaż na chwilę wyjść do ludzi , którzy potrzebują i docenią naszą troskę i pomoc. Świetnie to napisałaś , naprawdę.Dodatkowo zaznaczę , że masz pięknie włosy i fantastyczny wygląd bloga.Oby tak dalej :)


    http://przyszlosczapisanawterazniejszosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  31. Post daje dużo, na prawdę dużo do myślenia:) Pozdrawiam i zapraszam do siebie ;

    Blog Mell ->KLIK

    OdpowiedzUsuń
  32. Wspaniały post. Uważam, że każdy powinien sam tworzyć swój świat. Twój post dał mi wiele do myślenia. :)


    ♡ kochacznaczyblogowac.blogspot.com ♡

    OdpowiedzUsuń
  33. cudowne włosy, marzę o takich!
    Obserwuje i zapraszam
    http://jtere.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo dobry, przemyślany post :)
    Z chęcią obserwuję :*
    tusiaobiektywnie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  35. To ważne co napisałaś! Pomoc i coś miłego dla osoby niepełnosprawnej jest bezcenna :)
    Musimy dbać o takie osoby, by nie czuły się w naszym świecie źle, by ich kartka nie była ani pusta ani czarna !

    Zapraszam - klik!

    OdpowiedzUsuń
  36. Dobrze napisane ;)

    http://ylyys.blogspot.com/2015/02/4-wiaroomca.html

    OdpowiedzUsuń
  37. ładnie to napisałaś :) kocham twoje włosy ♥

    http://cytruskowa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  38. Prześliczne włosy :)
    Obserwuje :)
    Zapraszam do siebie :)
    http://dominikax.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  39. włosy masz śliczne :) :)
    super blog piękny wygląd !

    moze obs za obs daj znac u mnie na blogu :)

    http://moniqa-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  40. Masz cudne włosy <3!Obs za obs? Jeśli tak to ty zacznij i napisz mi na blogu nataliafbl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  41. Przepiękne masz włosy <3 <3
    Obserwuję.Notka naprawdę mi się podobała,fajnie piszesz :)
    Czekam na więcej kiedy następna notka ? :D
    Co powiesz na wspólną obserwację jeśli tak napisz mi lub zaobserwuj a ja na pewno się odwdzięczę <3 Pozdrawiam,cieplutko
    http://nicole-500.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  42. świetnie, że w tym wieku już zwracasz uwagę na takie rzeczy, zastanawiasz się nad nimi i opisujesz, ponieważ dobrze się to czyta ;] piszesz też bardzo dojrzale ale nie jakąś poezją... świetnie :) ciekawie porównałaś naszą wyobraźnię do kredki i kartki papieru, bardzo mi się to spodobało :)) bardzo ciekawi mnie, jak widzą świat niewidomi, jak to jest...poruszyłaś świetny temat, oby każdy był taki! pozdrawiam

    http://you-always-be.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  43. Widzę, że trudno będzie o Twoją uwagę, bo masz tylu fanów, ale dlaczego by nie spróbować? Masz świetnego bloga, który naprawdę mnie inspiruje i nakręca. Oby tak dalej ;)

    xpaperheroesx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

♥Dziękuję za Twój szczery komentarz. Nic nie motywuje mnie bardziej do dalszej pracy.♥
♥Jeśli podoba Ci się mój blog - zaobserwuj go, by być na bieżąco. Nawet nie jesteś w stanie sobie wyobrazić jak wielką radość mi tym sprawisz♥
♥Nie wymieniam się obserwacjami, jednak możesz mieć pewność, że jeśli zostawisz adres do swojego bloga, odwiedzę go i jeśli mi się spodoba - oczywiście zaobserwuję :)♥